Cu cartea în vacanță, ca în parabola semănătorului

Publicat: 17 August 2015
cu-cartea-in-vacanta-ca-in-parabola-semanatorului
trimite pe mail

Cum să vorbești despre cărți fără morgă, dar și fără familiarități de bucătărie, cu iz de rîntaș? În privința asta nu există rețete, dar bunul simț face minuni. Iar proba de foc constă în așa-numitele spații neconvenționale. De pildă, lîngă plajă, la Mamaia, cum se întîmplă zilele astea la caravana Gaudeamus. Ca unul căruia nu-i plac lansările de carte cu solemnități, cele în care autorul e prezentat ca un coborîtor din ceruri printre pîrliții de muritori, ideea asta mi se pare cît se poate de valabilă. Cu precizarea că nu mă simt bine nici la lansările în care vorbitorii îl trag de brăcinari pe autor, cu o familiaritate de răspîntie.

Există, cînd vorbim despre cărți, o justă măsură între slip și costumul la patru ace: acea simplitate care-l face pe omul din public să se simtă la largul lui, iar pe vorbitor, să nu transpire și nici să nu se simtă jenat de o costumație sumară, chiar dacă la mijloc sînt cărțile de vacanță.

Apropo, are cineva o definiție satisfăcătoare a acestui soi de literatură?  Intră aici cărțile umoristice sau literatura polițistă pe care o citești în tren? Ori romanele ușurele și picante, cu happy-end obligatoriu, pe care le uiți pe plajă fără regret?  Sau, pur și simplu, cărțile bune pe care n-ai avut timp să le citești în timpul anului? Asta ține, pînă la urmă, de gusturile suverane ale cititorilor, dar și de felul în care cei ce vin cu oferta știu să le stîrnească interesul. Fiindcă sporește numărul celor care nu-și mai iau o carte, s-o citească în vacanță.

Or ideea de a te duce pe plajă, pentru a oferi o carte turiștilor care nu sînt dotați cu așa ceva, cum fac cei de la Gaudeamus, ține de un principiu verificat în lumea marketingului: dacă vrei să atragi consumatorul către un anumit produs, îi oferi mai întîi un eșantion gratis.

Îi înțeleg pe tradiționaliștii care se declară oripilați de acest procedeu și care refuză indignați tehnicile de promovare a cărții aidoma feliilor de salam, oferite la liber, prin hipermarketuri. Dar dacă acceptăm că parabola  biblică a semănătorului a premers acestei metode de marketing e posibil să ne mai treacă paraponul împotriva ei. Căci între a păstra semințele în depozit– în acest caz cărțile – ca să nu cadă pe pămînt neroditor, și a accepta și varianta optimistă că ele vor nimeri și pe un sol prielnic, e de preferat riscul ca o parte dintre ele să nu nimerească unde trebuie.

 

Cristian Teodorescu 


Alte articole din aceeasi categorie:

Gaudeamus - La îmblînzirea mitocanului

Cartea, ca obiect de lux

Vedetele lansărilor de carte

gaudeamus---la-imblinzirea-mitocanului
cartea-ca-obiect-de-lux
vedetele-lansarilor-de-carte

Adaugă un comentariu




Încarcă alta imagine

Toate câmpurile sunt obligatorii.

Reafiseaza