Festivalul de Muzică Barocă „La Stravaganza” ediţia a III-a

Publicat: 21 Mai 2013
festivalul-de-muzica-baroca-la-stravaganza-editia-a-iii-a
trimite pe mail

Cluj-Napoca, 21-28 mai 2013

Ajuns la a treia ediţie, Festivalul de Muzică Barocă La Stravaganza îşi continuă scopul pe care ni l-am propus înca de la început: promovarea interpretării muzicii baroce, bazată pe studiul tratatelor scrise în epocă, precum şi redarea muzicii pe instrumente de epoca sau cópii ale acestora.

Efortul de restaurare al acestui nepreţuit patrimoniu muzical, de întoarcere la instrumentele şi sistemele intonaţionale originare, precum şi preocuparea pentru readucerea în viaţa de concert a unui foarte mare număr de compozitori, ale căror lucrări au rămas inedite până azi este deja un efort constant al mai multor muzicieni români. Aceast efort se înscrie într-un proces mult mai amplu, ce a debutat în Europa în urmă cu aproximativ 50 de ani, de repunere în discuţie a viziunii asupra muzicii vechi, pe baza cercetărilor făcute de mari artişti şi muzicologi pasionaţi. În urma faptului că în curricula de studii pentru masterat a Academiei noastre de muzică, de câţiva ani s-au introdus cursurile de Stilistica interpretării muzicii baroce şi cele de instrument istoric, a crescut şi interesul tinerilor studenţi pentru studierea mai aprofundată, în lumina documentelor din epocă, a fenomenului muzical baroc. În spiritul acestor eforturi dorim să permanentizăm Festivalului de Muzică Barocă La Stravaganza al Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca.

Anul acesta, festivalul se va desfăşura pe parcursul a opt zile, între 21-28 mai, şi va cuprinde interesante concerte de muzică veche, între care şi unul de muzică veche transilvană în primă audiţie, două masterclass-uri (orgă şi vioară barocă), precum şi simpozionul „Arta interpretativă şi instrumentele din Baroc”. Aflat şi el la cea de-a treia ediţie, concursul de muzică de cameră, unicul de acest gen în Europa de Sud-est, ocupă un loc important, deoarece este unul dintre cele mai eficiente mijloace de promovare a stilisticii interpretative baroce în rândul tinerilor muzicieni.

Atelierul liric constituie o prezenţă nouă în cadrul manifestărilor festivalului şi avem bucuria de a sublinia ca toţi participanţii la acest proiect sunt actuali sau foşti studenţi ai claselor de muzică de cameră veche sau ai cursurilor de Stilistica interpretării muzicii baroce. Anul acesta vom prezenta Cantata BWV 211 („Schweigt stille plaudert nicht”), de J. S. Bach, cunoscută şi sub numele de Cantata cafelei.

Invitatul de onoare al festivalului este renumitul organist german Martin Schmeding, profesor la Universitatea de Muzică din Freiburg/Germania. El va conduce un masterclass între 21-24 mai, va susţine un concert extraordinar în data de 23 mai şi va prezida juriul concursului de muzică de cameră.

Sperăm că va fi o săptamână care va delecta sufletele iubitorilor de muzică veche de calitate şi invităm publicul să ia parte la cât mai multe evenimente din cadrul Festivalului.

Multumim tuturor celor ce au contribuit la realizarea Festivalului.

Vă dorim audiţie plăcută!


directorii artistici ai festivalului

conf. univ. dr. Maria Abrudan conf. univ. dr. Erich Türk

23.05. ora 19 Biserica Sf. Mihail

CONCERT DE ORGĂ

Martin Schmeding (Freiburg, Germania)

program:
Dieterich Buxtehude Toccata în re minor, BuxWV 155
(1633 – 1707)
Joh. Seb. Bach Coral-preludiu „Dies sind die heilgen zehn Gebot“
(1685 – 1750) din Clavierübung, p. III, BWV 678
Concerto în re minor după A. Vivaldi, BWV 596
(fără indicaţie) – Grave – Fuga (Allegro) – Larghetto e spiccato – (Allegro)
Girolamo Frescobaldi Toccata nona în Fa major (din al doilea volum de Toccate)
(1583 – 1643)
Anton Heiller Tanz-Toccata (1970)
(1923 – 1979)
Francois Couperin Qui tollis peccata mundi (Tierce en taille)
(1668 – 1733) din Messe pour les Paroisses
Wolfgang A. Mozart Fantasia în fa minor, KV 608
(1756 – 1791)
Robert Schumann Fuga B-A-C-H, op. 60, nr. 2
(1810 – 1856)
Tilo Medek Gebrochene Flügel (1975)
(1940 – 2006)
Felix Mendelssohn Bartholdy Variations sérieuses în re minor, op. 54 (prelucrare de: Martin Schmeding)
(1809 – 1847)
24.05. ora 19 Biserica Piaristă (str. Universităţii)

PROGRAM DE MUZICĂ BAROCĂ TRANSILVANĂ

Ursula Philippi (Sibiu/Cluj) - orgă

Béres Melinda (Cluj) - vioară

Sámson Melinda (Sibiu) - soprană

program:

Din manuscrisul lui Josephus Fazakas Krisbacensis (1738)
Friedrich Wilhelm Zachau Preludiul şi fuga pentru orgă în sol minor

(1663-1712)
coral protestant Wenn wir in höchsten Nöten sein

anonim Ciaccona pentru orgă în Sib Major
Georg Philipp Telemann Sonata pentru vioară şi bas cifrat în Sol Major, TWV 44:G10

(1681-1767) Andante, Allemanda: Allegro, Adagio, Giga:Vivace
anonim „In G Dur” pentru clavecin

Antonio Lotti Aria Vivi godi din opera Ascanio

(1667-1740) pentru soprană, două viori şi bas cifrat
Aria Bramo aver din opera Giove in Argo
pentru soprană, două viori şi bas cifrat

invitată: Deák Zsófia
Georg Friedrich Händel Presto din Suita nr. 3 pentru clavecin în re minor

(1685-1759)
Arcangelo Corelli Sonata pentru vioară şi bas cifrat în Sib Major, op. 5, nr. 2

(1653-1713) Grave , Allegro, Vivace, Adagio, Vivace

Concertul din această seară îşi propune drumul de la prelucrare la original. Lucrările cuprinse în acest manuscris aflat la Arhivele Statului din Sibiu, fondul Brukenthal, se dovedesc a fi în bună parte prelucrări ale unor piese din marele repertoriu internaţional. Asupra acestei culegeri planează o serie întreagă de mistere, cercetările muzicologice semănând uneori cu cele ale unei anchete criminalistice. Este de aşteptat ca şi alte piese din manuscris, azi încă anonime, să-şi găsească autorul. Aspectul cel mai interesant, o descoperire senzaţională, priveşte cele 14 partimenti aflate la sfârşitul cărţii. Mulţumiri deosebite se cuvin adresate colegilor Nicoleta Paraschivescu şi Bartha Mátyás din Basel pentru ajutorul preţios!

25.05. ora 19 Biserica Piaristă (str. Universităţii)

ANSAMBLUL FLUENTEM (Germania) Vit Nermut - vioară Csákány Zsófia - clavecin

program:
Antonio Bertali Chiacona

(1605-1669)
Johann Heinrich Schmelzer Sonata Quarta
(1623-1680)
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli Sonata Quinta, „La Clemente”
(ca. 1620- ca. 1669)
anonim Ciaccona
Heinrich Ignaz Franz Biber Passacaglia pentru vioară solo, din ciclul Rosenkranz
(1644-1704)
Johann Jakob Walther Suita nr. IV
(1650-1717)
Arcangelo Corelli Follia op. 5/12
(1653-1713)
25.05. ora 9 Studioul de orgă al AMGD (Str. I.I.C. Brătianu 25)
CONCURSUL INTERNAŢIONAL DE MUZICĂ BAROCĂ - etapa I
26.05. ora 9 Studioul de orgă al AMGD (Str. I.I.C. Brătianu 25)
CONCURSUL INTERNAŢIONAL DE MUZICĂ BAROCĂ - etapa II
26.05. ora 19 Studioul de concerte al AMGD (Str. I.I.C. Brătianu 25)
CONCERTUL DE GALĂ AL LAUREAŢILOR
CONCURSULUI INTERNAŢIONAL DE MUZICĂ BAROCĂ
27.05. ora 19 Biserica Piaristă (str. Universităţii)

CONCERT CAMERAL

Béres Melinda (Cluj) - vioară

Tiberiu Resteşan (Cincinnati, SUA) - vioară

Erich Türk (Cluj) - clavecin

IIse L. Herbert (Cluj) - violoncel

program:

Georg Philipp Telemann Trio în Mi b major din Tafelmusik 1. Production, TWV 42:Es1

(1681-1767) Affettuoso- Vivace- Grave- Allegro
Jean Marie Leclair Sonata în Do major pentru vioară şi basso continuo, op. 5, nr. 10

(1697-1864) Largo- Allegro assai- Aria. Andante- Tambourin. Presto

Georg Philipp Telemann Fantezia pentru vioară solo în si minor, TWV 40:22

(1681-1767) Siciliana- Vivace- Allegro

Francois Couperin din Deuxieme Ordre pentru clavecin solo
(1686-1733) La Diane
Fanfare pour la Suitte de la Diane

La Florentine
La Flateuse
La Voluputueuse
Johann Sebastian Bach Sonata în do minor pentru vioară şi clavecin obligat, BWV 1017

(1685-1750) Largo- Allegro- Adagio- Allegro

Wolfgang Amadeus Mozart Trei sonate bisericeşti:

(1756-1791) Si b major KV 212
Fa major KV 224
La major KV 225

28.05. ora 10 Sala 11 a AMGD (Str. I.I.C. Brătianu 25)
SIMPOZION
Arta interpretativă şi instrumentele din Baroc
28.05. ora 19 Cafeneaua Piano Cazola (Str. Virgil Fulicea nr. 3)

ATELIER LIRIC-BAROC

Regia: conf. univ. dr. Anca Mihuţ

Conducerea muzicală: conf. univ. dr. Maria Abrudan

Solişti: Fülöp Timea - soprană

Tiberiu Simu - tenor

Gergely Arnold - bas-bariton

Tudor Demeter - tenor (aria Erbauliche Gedanken eines Tabakrauchers) Componenţa ansamblului orchestral:

Rafael Constantin Butaru - concert maestru Keréstesz Adela - vioara I

Szántó Lóránd - vioara II Teodora Ana Buia - vioara II Fodor Lilla Dorottya - violă Ulrike Wiedersberg - violoncel Alexandru Rebreanu - flaut Miklós Noémi - clavecin


Atelierul liric – un eveniment nou, inserat în structura actualei ediţii a Festivalului La Stravaganza – constituie materializarea unor mai vechi dorinţe şi proiecte pe care le-am discutat şi imaginat împreună cu Maria Abrudan. Doream un timp şi un loc în care, împreună cu studenţii noştri, să pornim în căutarea culorii sonore originare a unei lucrări, în căutarea şi reevaluarea virtualităţilor cuvântului, a respaţializării muzicii prin gest şi a redescoperirii bucuriei exprimării afectelor şi pasiunilor, care constituie materia primă a artei baroce.

Acest atelier liric va prezenta publicului Cantata BWV 211 – Schweigt stille plaudert nicht (Cantata cafelei) de J. S. Bach, Aria Tutunului (Aria no. 20b(c) BWV 515a – „Erbauliche Gedanken eines Tabakrauchers”) şi Cento Partite sopra Passacagli (O sută de variaţiuni pe o temă de passacaglie) de Girolamo Frescobaldi.

Sperăm ca atelierul liric baroc să devină o prezenţă constantă, nu doar în cadrul Festivalului La Stravaganza, ci şi în viaţa de zi cu zi a Academiei noastre de Muzică.

 


21-24.05. Studioul de orgă al AMGD (Str. I.I.C. Brătianu 25)
CURS DE MĂIESTRIE - ORGĂ
Martin Schmeding (Freiburg, Germania)
23-24.05. Sala de clavecin a AMGD

CURS DE MĂIESTRIE - VIOARĂ BAROCĂ

Filip Marius (Germania)
 

Organista Maria ABRUDAN a absolvit Liceul de Muzică „S. Toduţă” din Cluj-Napoca, specialitatea pian, a urmat în paralel două facultăţi ale Academiei de Muzică „Gh.Dima” - cea instrumentală - orgă la clasa prof. Ursula Philippi şi cea de muzicologie. Între timp a participat la numeroase cursuri de măiestrie in străinatate având prilejul să studieze cu nume de referinţă din lumea organistică europeană, între care: Paolo Crivelaro, Jean-Claude Zehnder, Luigi Fernando Taglivini, Ludger Lohmann, Lorenzo Ghielmi, Andres Cea Galan, Michael Radulescu, Wolfgang Zehrer, Andrea Marcon, etc.

În anul 2002 a început studiile de masterat şi a continuat apoi cu studiile de supraspecializare - solistică orgă - la Universitatea de Muzică din Trossingen, Germania, la clasa prof. univ. dr. h.c. Christoph Bossert. În 2004 şi-a susţinut doctoratul cu teza Ars Organi-secolele XVI-XVIII.

În prezent predă disciplinele orgă, muzică de cameră, clavecin, bas cifrat precum şi cursul de Stilistica interpretării muzicii baroce la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca. În perioada 2007-2008 a fost invitată să predea orga la Universitatea de Muzică din Trossingen (Germania).

Artista se implică activ în organizarea unor evenimente legate de promovarea muzicii vechi la Cluj-Napoca fiind directoare artistică a Festivalului de Muzică Barocă La Stravaganza ediţiile 2009, 2011 şi 2013. Deasemenea a organizat stagii de măiestrie la care au fost invitate să predea renumite personalităţi ale lumii muzicale baroce din Europa. Activitatea concertistică a interpretei se concretizează în numeroase concerte susţinute în ţară şi strainătate – Germania, Franţa, Italia, Elveţia, Luxemburg, Ungaria, Croaţia, etc, înregistrări şi interviuri la radio şi televiziune în ţară şi străinătate, înregistrări pentru CD. În anul 2010 a reprezentat Romania la Festivalul de orgă organizat la Dortmund, cu prilejul manifestarilor Ţinutul Ruhr, Capitala Culturala Europeană.

În perioada 2005-2011 a fost preşedintă pentru România a proiectului UE OrganExpert, masterat initiat de Universitatea de Muzică din Trossingen. Este invitată regulat să ţină cursuri de măiestrie in România şi Germania.

Violonista Melinda BÉRES s-a născut la Târgu Mureş, urmând Liceul de Muzică din localitate, apoi Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, unde a absolvit şi cursurile de măiestrie (clasa prof. univ. dr. Victoria Nicolae). Este laureată a concursurilor naţionale ale liceelor de artă în perioada 1985–1988, precum şi a concursurilor internaţionale „Constantin Silvestri” (Târgu Mureş) şi „C. Flesch” (Ungaria). S-a perfecţionat cu artişti renumiţi, precum Alexandru Gavrilovici, Vasile Beluska, Trio Čadek, Jacques Saint-Yves, Devics Sándor, Jaap Schroeder, Ferenc Gábor, Mira Glodeanu (vioară barocă) etc. A susţinut recitaluri în ţară şi în străinătate (Germania, Ungaria, Polonia, Austria, Elveţia, Spania, Suedia, Franţa, Rusia, Belgia). A concertat ca solistă alături de orchestrele filarmonice din Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Sibiu, Oradea, precum şi cu Orchestra de Cameră a Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca. În prezent este conferenţiar universitar la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca (Departamentul Instrumente cu coarde, suflători şi percuţie), unde a obţinut şi titlul de doctor în muzică cu lucrarea „Cvintetul de coarde. Ipostazele mozartiene”.

Ignác FILIP a participat, după absolvirea Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca la clasa de flaut a prof. univ. Gavril Costea, la cursuri de muzică renascentistă şi barocă organizate la Szeged, Szombathely, Szentendre, Budapesta, Innsbruck, Karlsruhe şi Utrecht, având ca profesori interpreţi de seamă ai vieţii muzicale europene: Anneke Boeke, Monika Kaminski, Heiko Shegget, Paul Leenhouts, Ulrike Engelke, Peter Holtslag, Barthold Kujiken, Gerald Matschke, Karel von Steenhoven. Ca interpret la flaut travers baroc şi flaut drept a colaborat cu mai multe formaţii de muzică de cameră (Cantus Serenus/ Braşov; Stravaganti/ Bucureşti; Musica Historica/ Budapesta) în ţară precum şi peste hotare. Ca solist la flaut drept concertează cu orchestrele filarmonice din Oradea, Cluj, Târgu-Mureş, Braşov, Bucureşti (Orchestra Radiodifuziunii Române), colaborând şi cu Opera Naţională şi Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti precum şi cu Teatrul „Tamásin Áron” din Sf. Gheorghe. Este fondatorul ansamblului de muzică veche Codex şi al orchestrei de camera Georgius din Sf. Gheorghe. În prezent este conferenţiar universitar şi director de departament la Facultatea de Muzică din Braşov, Universitatea Transilvania din Braşov.

Ansamblul FLUENTEM a fost fondat în 2008 la Academia de Muzică din Trossingen, unul din centrele cele mai renumite de muzică veche. Toţi cei trei muzicieni au urmat împreună studii postuniversitare în Japonia, România şi Republica Cehă şi la Institutul de Muzică Veche din Trossingen. Au urmat cursuri şi au colaborat printre alţii cu Anton Steck, Rolf Lieslevand, Marieke Spaans, Edoardo Bellotti, Charles Toet, Franz-Dieter Weitz, specializându-se în repertoriul secolelor XVI, XVII şi XVIII.

Mihail Ionel GHIGA a urmat studiile universitare şi postuniversitare la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj şi la Universitatea Natională de Muzică Bucureşti, obţinând doctoratul în Muzicologie cu mentiunea „Magna cum Laude”. Din 1988 începe aprofundarea muzicii vechi, cântând în diverse ansambluri şi urmând cursuri de masterclass (Sigiswald Kujken, Ulrike Titze, Rinaldo Alessandrini, Adrian Butterfield, etc.). În octombrie 1996 fondează ansamblul de muzică veche Collegio Stravagante, alături de care realizează numeroase proiecte destinate promovării în plan intern şi extern a muzicii vechi transilvane şi nu numai.

În 2006 si 2007 a fost director artistic al Festivalului Muzicii Vechi de la Miercurea Ciuc, iar între 2004 şi 2008 Director al Centrului de cercetare Artistică şi Activitati Ştiinţifice al F.I.M. U.N.M.B. Din 2006 este Consilier artistic al Concursului Premiile Orange pentru tinerii muzicieni. Din acest an este conducător muzical alături de Adrian Buciu al proaspăt înfiinţatei Orchestre de BAROCkeri a Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti.

Ilse L. HERBERT a studiat violoncelul la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj, unde a şi predat apoi timp de 45 de ani violoncel şi muzică de cameră. Pasiunea sa pentru muzica barocă a îndemnat-o să studieze viola da gamba, în prima fază ca autodidact, apoi a urmat cursuri de măiestrie în Europa occidentală cu Wieland Kuijken, Pere Ros, Philippe Pierlot, Arno Jochem şi alţii. Desfăşoară o bogată activitate concertistică la ambele instrumente, realizând turnee în ţară şi în străinătate. A activat aproape patruzeci de ani în cadrul ansamblului de muzică barocă Collegium Musicum Academicum din Cluj, fiind unul dintre membri fondatori ai formaţiei, cu care a efectuat numeroase înregistrări pentru casa de discuri Electrecord. A concertat alături de numeroase ansambluri, printre care Cantus serenus, Chanterelle, Claudiopolis, Capella Savaria, Cantate Domino, Trio Affettuoso şi Ansamblul Baroc „Transylvania”. Începând din anul 1981 a participat de zece ori la Festivalul Muzicii Vechi de la Miercurea Ciuc, iar din 2010 predă violoncel, viola da gamba şi basso continuo pe instrumente cu coardă în cadrul Universităţii de Vară de Muzică Veche.

Născut în Cluj-Napoca, Filip MARIUS şi-a început studiile de specialitate la Liceul de Muzică „S. Toduţă” din oraşul natal, pentru ca mai apoi să le continue la Academia de Muzică „G. Dima”, la clasa prof. univ. dr. Dorina Mangra. A urmat cursuri de perfecţionare la Staatliche Hochschule für Musik în Trossingen (Germania), la clasa prof. Anton Steck şi Rüdiger Lotter, specialitate muzică veche. Cariera lui muzicală a dus la colaborări cu ansambluri renumite, cum ar fi Armonico Tributo (Austria), Il Gusto Barocco (Stuttgart), Musiche Varie (în calitate de concertmaestru), Neue Hofkapelle München, L'Aura Soave (Cremona) etc. concertând împreună cu artişti ca John Holloway, Sergio Azzolini, Anton Steck, Monika Mauch, Lorenz Duftschmied, Barbara Bonney, Arnold Schönberg Chor, Tölzer Knabenchor etc. Filip Marius îşi desfăşoară activitatea pe scena muzicii vechi europene ca solist şi concertmaestru, are înregistrări CD, Radio, TV şi este membru fondator al ansamblurilor La Belle Sonnerie şi Ensemble JADIS.

Anca Daniela MIHUŢ (n. 1968, Cluj-Napoca) este licenţiată a Facultăţii Teoretice (Pedagogie muzicală/Pian, 1991) şi a Facultăţii de Artă scenică (specialitatea Regie teatru muzical, 2002) a Academiei de Muzică „Gh. Dima” din Cluj. În 1993 absolvă Institutul de Educaţie şi Pedagogie muzicală Edgar Willems din Lyon, între 2000-2001 urmează cursurile Masteratului Specializat European al Instituţiilor Culturale (Dijon, Franţa). În 2004 absolvă cursurile de Masterat în Artele spectacolului, la Academia de Muzică din Cluj şi îşi susţine doctoratul cu teza Contribuţii la istoria liedului românesc – Universul muzical eminescian. Din 2006 este conferenţiar univ. dr. la Academia de Muzică unde predă regie de operă, arta actorului şi clasă de operă. În stagiunea 2002-2003 a lucrat ca regizor colaborator la Opera din Constanţa. În 2006 a primit premiul pentru originalitatea ideii regizorale în Festivalul Internaţional Lucian Blaga. Spectacologie: La Traviata de G. Verdi (2002, Opera din Constanţa), Don Giovanni de W.A. Mozart (2004, Opera Naţională Cluj), Lecţia de Şerban Marcu (după E. Ionesco, 2004, Opera Naţională Cluj), Mă joc cu voi aşa cum doriţi (2005, Teatrul Naţional Cluj), spectacol inspirat din dramaturgia blagiană, Lecţia de Ş. Marcu şi Logodna de Nicolae Brânduş (2007, Opera Naţională Bucureşti, studioul Ludovic Spiess) în cadrul Săptămânii Muzicii Contemporane, precum şi Căsătoria secretă de D. Cimarosa (2009), Bărbierul din Sevilla de G. Rossini (2010), Der Schauspieldirektor de W.A. Mozart (2011), Elixirul dragostei de G. Donizetti (2012) în cadrul Festivalului Viva Vox (Cluj).

Absolventă a Conservatorului „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, Ursula PHILIPPI este profesor universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca precum şi organista Bisericii evanghelice din Sibiu, unde se află cel mai mare instrument de acest gen din Transilvania. Laureată a unor prestigioase concursuri internaţionale şi naţionale (Concursul „A. Bruckner” de la Linz – Austria, ediţia 1978, Concursul „Primavara la Praga”, ediţia 1979), Ursula Philippi concertează intens atât în ţară, cît şi în străinătate. Repertoriul artistei cuprinde muzică de orgă de la Renaştere până la avangardă muzicală, Ursula Philippi realizând şi numeroase prime audiţii. Dublul CD „Orgi istorice din Transilvania”, produs la douăsprezece dintre cele mai valoroase instrumente cu prestigioasa firmă „Dabringhaus und Grimm” din Germania a primit în 1992 Premiul Criticii Germane de Disc. Interesul special al artistei îl constituie astăzi preocuparea pentru salvarea unora dintre vechile orgi din Transilvania. Ursula Philippi este deseori invitată să susţină prelegeri despre orgi istorice din Transilvania în ţară şi peste hotare.

Francisc Tiberiu RESTEŞAN a absolvit cursurile de Masterat în Stilista Muzicală la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj în anul 1996, la clasa prof. Liviu Ghitea, completând teza de Masterat sub îndrumarea prof. univ. dr. Victoria Nicolae. În vara anului 1997 a emigrat în Statele Unite ale Americii şi a devenit membru permanent şi concertmaestru asistent al New England Symphonic Ensemble, orchestră în rezidenţă la celebra Carnegie Hall din New York. De atunci a desfăşurat activităţi concertistice în calitate de solist şi dirijor în turnee pe patru continente cu successe în Ungaria, Germania, Franţa, Puerto Rico, Mexic, Jamaica, Indonesia. În vara anului 2003 începe studii doctorale în dirijat şi devine Asistent Universitar la University of Arizona. Profesorii de dirijat ai lui Resteşan i-au inclus pe Thomas Cockrell, Steven Tucker (University of California) şi Enrique Bátiz (The Royal Philharmonic Orchestra). Resteşan s-a specializat în interpretarea muzicii baroce cu Helmuth Rielling la Oregon Bach Festival şi cursurile de măiestrie ale legendarului violonist Jaap Schröder. Actulamente, dr. Resteşan este şeful catedrei de coarde la Northern Kentucky University iar din vara anului 2012 predă şi la cursurile de vară ale NKU în Salzburg. Maestrul Resteşan a colaborat şi cu orchestrele filarmonice din Oradea şi Braşov în calitate de dirijor invitat.

Soprana Melinda SÁMSON a absolvit Liceul de Muzică „S. Toduţă” Cluj-Napoca; specializarea oboi şi canto şi Academia de Muzică „Gh. Dima” Cluj Napoca; specializarea canto. A participat la cursuri de măiestrie susţinute de Rachel Harnisch şi Jan Philip Schulze (Elveţia) şi Monika Mauch (Germania). Este laurată a concursurilor „La Stravaganza”, Cluj-Napoca 2011, „Marţian Negrea”, Ploieşti 2000 şi „Hariclea Darclee”, Brăila 1999. Palmaresul ei cuprinde numeroase concerte cu lucrări vocal simfonice şi arii din opere susţinute pe scenele din ţară (Bucureşti, Cluj-Napoca, Sibiu, Braşov, Satu Mare, Arad şi alte localităţi) şi peste hotare (Germania, Republica Moldova), participări la Festivaluri naţionale şi internaţionale (Ungaria, Germania, Turcia), recitaluri de lieduri şi concerte camerale. În prezent este Preparator universitar la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu.

Organistul, dirijorul şi compozitorul Martin SCHMEDING este, din 2004, şeful catedrei de muzică ecleziastică la Universitatea de Muzică din Freiburg, Germania. În 2009 a obţinut Premiul Criticii Germane pentru înregistrarea lucrărilor de orgă ale lui Tilo Medek la casa de discuri Cybele Records, iar în 2012 a
obţinut premiul german Echo Klassik ca Instrumentistul anului 2010. A predat la Hanovra, Leipzig, Weimar şi Dresda in prezent este profesor de orgă la Universitatea de Muzică din Freiburg. A făcut numeroase înregistrări la Radio şi pe CD, printre altele integralele pentru orgă ale lui F. Schmidt, J. Brahms, F. Mendelssohn-Bartholdy şi G. Becker, cât şi primele înregistrări pe un instrument istoric ale lucrărilor pentru pian cu pedale de Robert Schumann. Deasemenea a înregistrat o versiune pentru orgă a Variaţiunilor Goldberg de J. S. Bach. Este invitat regulat de către universităţi de prestigiu să susţină cursuri de măiestrie şi desfăşoară o bogată activitate concertistică.


Zoltán SZÉPLAKI s-a născut în anul 1972. Încă din copilărie a studiat instrumente de suflat de tip renascentist şi baroc. A colaborat frecvent cu Ansamblul Camerata Hungarica şi cu László Czidra. În anul 1999 a absolvit Conservatorul din Szeged, specializarea muzică veche, la clasa profesorului Laszló Lőrincz. A participat la numeroase cursuri de măiestrie sub îndrumarea unor profesori ca: Anneke Boeke, Peter Holtslag şi Walter van Hauwe. Artistul realizează frecvent colaborări cu Peter Holtslag şi cu Catedra de Flaut a Academiei din Hamburg. Din anul 1998 predă flaut drept la Institutul Academic de Muzică „Bartók Béla” al Universităţii din Miskolc, şi la Liceul de Muzică din Miskolc.

Participă frecvent în calitate de consultant de specialitate şi în calitate de membru în jurii la concursuri de flaut, întâlniri profesionale, şi la diferite cursuri de perfecţionare ale profesorilor de muzică. Începând cu anul 1990 este membru în ansamblul Musica Historica şi colaborează cu mai multe formaţii din Ungaria. A susţinut numeroase concerte atât în Ungaria cât şi în străinătate. A colaborat la editarea a 9 discuri.

Erich TÜRK (născut 1972) a studiat orgă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj cu Ursula Philippi şi la Universitatea de Muzică şi Artă Dramatică din Viena cu Michael Radulescu. A studiat şi clavecin cu Ilton Wjuniski şi Gordon Murray. În Portugalia, Franţa, Germania, Elveţia şi la Moscova a participat activ la numeroase cursuri de măestrie de orgă, clavecin şi basso continuo. În perioada 1995-1999 a fost organist şi dirijor de cor la Biserica evanghelică din Mediaş, tot din 1995 predă la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj orgă, clavecin, organologie şi muzică de cameră. Atât ca solist cât şi ca membru al Ansamblului Baroc „Transilvania”, al Balkan Baroque Band şi a altor formaţii camerale a susţinut numeroase recitaluri în ţară şi în majoritatea ţărilor europene. A efectuat numeroase înregistrări radio, TV şi CD, iar cu Ansamblul Baroc „Transylvania” a realizat un DVD documentar cu muzică autohtonă. Erich Türk se implică în promovarea muzicii vechi şi cercetarea instrumentelor de epocă, fiind un invitat frecvent al festivalurilor de profil din ţară. A fondat casa de discuri TransylvANTIQs dedicată culturii muzicale autohtone. Se ocupă şi de interpretarea muzicii contemporane, fiind protagonistul a numeroase prime audiţii absolute. La Concursul Internaţional de Orgă „J.S. Bach” din Bruges 2000 a obţinut premiul 2 şi premiul publicului.

ECHIPA

Directori artistici

conf. univ. dr. Maria Abrudan conf. univ. dr. Erich Türk

Imagine şi grafică KRN Design/Radu Nebert Fundraising Corina Ceclan Responsabil financiar Carmen Stoenoiu, Costel Stanca Secretariat artistic Ioana Baalbaki, Andra Pătraş Asistenţă scenă Marius Fătuşanu, Simion Marin Săvan Voluntari Andrada Crişan, Renata Grigorescu, Mihaela Ioana Vlad, Priscila Ioana Tincu

Organizatori:

Academia de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj

Ansamblul Baroc Transylvania


Proiect cultural finanţat de:
Administraţia Fondului Cultural Naţional
Primăria şi Consiliul Local Cluj-Napoca

Parteneri:

Parohia Romano-Catolică „Sf. Mihail”

Centrul Cultural German Cluj-Napoca

Cafeneaua Piano Cazola

TransilvANTIQS

Filarmonica de Stat Transilvania

Asociaţia Culturală Notes&Ties

Proiectul susţine candidatura Cluj-Napoca la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021.
 


Alte articole din aceeasi categorie:

Săptămâna ALTFEL În Culise

Muzeul National Cotroceni organizeaza luni, 7 aprilie, concertul prilejuit de Sfintele Pasti

Artişti români în expoziţie internaţională la Rotterdam

saptamana-altfel-in-culise
muzeul-national-cotroceni-organizeaza-luni-7-aprilie-concertul-prilejuit-de-sfintele-pasti
artisti-romani-in-expozitie-internationala-la-rotterdam

Adaugă un comentariu




Încarcă alta imagine

Toate câmpurile sunt obligatorii.

Reafiseaza